Black metal
Black Metal
Hudební rysy
Zatímco u death metalu se často používá podlaďení kytary o jeden až dva tóny (dominuje technika hry před melodikou), u black metalu je častější klasické ladění (dominuje melodika, snaha o minimalistické podání). Typickým rysem pro tento hudební žánr je zkreslený, chraplavý vokál - murmur, též growling, jehož účelem je docílení děsivé atmosféry, evokující válečné pohanské zpěvy, jež měly původně za cíl zastrašení nepřítele. Běžně se setkáváme se složením kapely bez baskytary, pouze s jednou nebo dvěma elektrickými kytarami. Kromě klasického nástrojového obsazení (old school black metal), jsou od počátku devadesátých let často používaným nástrojem klávesy, případně zvukové vzorky (samply), dotvářející temnou atmosféru.
[editovat] Kytary
* Rychlé, velice zkreslené kytary používající střídání pohybu (alternate picking) a tremolování (tremolo picking).
* Poměrně jemné a hrubé kytarové tóny - typicky chybí nízké frekvence, výrazné zanechání vysokých a středních tónů; někdy jsou basy úplně odstraněny.
* Střídané brnkání může být použito pro plné vyznění akordů (vždy méně zastoupených) v celistvých částech skladeb. Akordy můžou být také úmyslně posunuty k vyznění méně zastoupených horních a dolních akordů navzdory navrženého využití dle hudební teorie. Také v E až C akordech se vyhýbá velkým disonancím .
* Časté je použití chromatických tónů posunutých dolů nebo nahoru o půltóny, vytvářející tónicky neklidnou atmosféru (běžné rysy třítónových intervalů). Zde je také odklon od již zavedené stupnice z důvodů větších disonancích „odpor“ zvuku, tak jako u harmonických tónů.
* Vzácné je využití kytarových sól ve srovnání s heavy a power metalem.
Bicí
* Double bass, blast beat, a D-beat bubnování. Tím se vytvoří velmi jednoduchá a působivá hudba.
* V některých případech mohou mít bicí v hudbě menší úlohu. Mnohdy jen doprovázejí velmi holými a prázdnými tóny - využívá se zvláště pro vytvoření atmosféry black metalu. Zde jistě budou mít mnohé skupiny výhrady, zvláště v některých pasážích skladeb.
* Některé skupiny, zejména sóloví umělci, využívají umělé bubenické zařízení namísto lidského bubeníka.
Texty a vokály
* Zřetelný je tvrdý (harsh) styl vokálů, často velmi hrdelní skřehot nebo vysoko-intenzivní vřískot. Tento styl vokálů je skoro všeobecný v black metalovém žánru. Je jisté, že se vyvinul z death metalové formy, kde death metalové skupiny používají nízkého, ale intenzivního hřmějícího řevu (growling).
* Některé skupiny, zvláště v symfonickém black metalu, vkládají do písní tradiční vokály, často uváděné jako 'čisté' vokály. Také některé black metalové skupiny, jako je Arcturus, používají 'čisté' vokály pro všechny písně.
* Často se využívá efektu ozvěny hlasu k vytvoření hudby více plné a atmosférické.
* Stejně jako gregoriánský chorál jsou některé black metalové písně doplněny o ženský nebo mužský pěvecký sbor.
* V textech klade black metal velký důraz na satanismus, pohanství, okultismus a odpor proti křesťanství. Texty mnohdy oslavují zimu, temnotu, lesy a jiné přírodní elementy obklopující země severní Evropy. Dále mohou opěvovat folklór a historii těchto zemí. Texty se zabývají spíše temnými stránkami života, včetně války, misantropie, bídy a násilí.
* Texty mohou být také inspirovány světem fantasy. Zejména se mnoho skupin zaměřuje na fiktivní kontinent Středozemě od J. R. R. Tolkiena, např. rakouská skupina Summoning. Jiné skupiny si mnohdy vytváří své vlastní smyšlené říše. Například určité písně od skupiny Immortal vyobrazují imaginární království nazvané Blashyrkh. Bal-Sagoth si také vytváří své vlastní fantasy příběhy, které jsou inspirovány spisovateli Robert E. Howardem a H. P. Lovecraftem.
Atmosféra a stavební prvky hudby
* Využívá se nekonvenční struktura písní, která často postrádá veršování a refrén a obsahuje dlouhé a opakující se instrumentální pasáže s menším využitím vokálů než v jiných stylech metalu.
* Velmi rychlý rytmus, často rychle střídající více stylů hudby. Black metalový rytmus je často jednoduchý, ačkoli některé skupiny požívají složité rytmické úseky.
* Příležitostně se využívají elektronické klávesy. Dále jsou velmi běžné cembala, housle, varhany a pěvecké soubory. Tyto nástroje dávají hudbě orchestrální nebo chrámovou atmosféru. Některé skupiny mají sklon k velmi častému používání kláves, kterých využívají jako hlavní nástroj. Někdy klávesy vytváří základ celé hudby. Obvykle jsou skupiny používající klávesy označovány jako hrajicí symfonický black metal.
* Některé skupiny, jako je například Dimmu Borgir, nahrávají svá alba se symfonickými orchestry.
* Úmyslně je vytvářena technicky velmi chudá hudba. Tento efekt demonstruje album Transilvanian Hunger od skupiny Darkthrone. Mnoho black metalových skupin se nicméně nedrží tohoto pojetí a používají standardní produkční techniky.
Image a živé vystupování skupin
Na rozdíl od jiných žánrů mnoho blackmetalových skupin nevystupuje na živo. Jedná se převážně o jednočlenné skupiny, které si vybraly kariéru bez živých vystupování. Mezi jejich přední zástupce patří Burzum a Xasthur. Nicméně jiné jedno- nebo dvoučlenné skupiny (Satyricon, Nargaroth, Satanic Warmaster) účinkují často spolu s jinými hudebníky na živých vystoupeních.
Živá vystoupení jsou často obohacena o divadelní techniky a jevištní rekvizity anebo ohnivou show v podobě plivání ohně. Skupiny Mayhem,Gorgoroth, Cradle of filth jsou velmi proslulé ve svých groteskních a kontroverzních jevištních show. Mnoho hudebníků si osvojilo neo-medieval (napodobující středověk) styl oblékání, který může obsahovat kožené oblečení, bodce, otrokářskou výbavu, erby a zbraně. Mnoho hudebníků používá přezdívky, často inspirované mytologií nebo folklórem (například Bård Eithun ze skupiny Emperor se sám označil jako Faust). Obaly alb bývají atmosférické nebo zobrazují přírodní či fantastické krajiny (album Filosofem od skupiny Burzum, album In The Nightside Eclipse od skupiny Emperor), zatímco jiné skupiny používají motivy násilí, sexuálních zvrhlostí nebo obrazových výjevů (album Opus Nocturne od skupiny Marduk). Velmi běžné jsou i satanistické motivy, například obrácené pentagramy nebo obrácené kříže.
Jedním z největších rysů blackmetalového image je líčení corpsepaint (tj. napodobující mrtvolu) nebo warpaint černý a bílý makeup, někdy s falešnou krví.
Historie
Založení tohoto hudebního stylu a jeho definování se přiznává kapele Venom, konkrétně albu Black Metal, jímž dala tomuto hudebnímu směru název. Jako jedna z prvních blackmetalových kapel by se dala označit Bathory (první polovina osmdesátých let) a jako inspirátoři celého stylu kapely Celtic Frost, Hellhammer a Venom. Z českých blackmetalových kapel můžeme zmínit např. Master’s Hammer, Root, (druhá polovina osmdesátých let) Törr, kteří však stále tvrdí, že hrají „jen o něco tvrdší rock'n'roll“, či již neexistující kapelu RITUAL, dále potom Enochian, Maniac Butcher nebo třeba Morrior.
Rozmach tento styl zaznamenal v Norsku počátkem devadesátých let. Tam vznikly jedny z nejvýznamnějších kapel: Burzum, Darkthrone, Emperor, Mayhem, Satyricon, Immortal. Na současné české scéně se pohybují kapely jako Solfernus, Oblomov, Trollech, Heiden, Stíny plamenů, Sezarbil, Wyrm, Forest, Silva Nigra, Sekhmet, Sorath, Adultery, Born in Morgue a další.